![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgayOkzVvql4nEWgiDcs0cogtfFq3kursbawkx_2O5tanXhGw5OC7wlpZDbFJKG8EVf1f5kTh55M18SFiDmR04myZafyGWhMIcjxPWjqSC2Z2qzHv0g9NiqS75_D289kIXxFlIV3Kcfghc/s320/mail.jpg)
Washington, DC Metro Station on a cold January morning in 2007. The man with a violin played six Bach pieces for about 45 minutes. During that time approx. 2 thousand people went through the station, most of them on their way to work.
After 3 minutes a middle aged man noticed there was a musician playing. He slowed his pace and stopped for a few seconds and then hurried to meet his schedule.
4 minutes later: The violinist received his first dollar: a woman threw the money in the hat and, without stopping, continued to walk.
6 minutes: A young man leaned against the wall to listen to him, then looked at his watch and started to walk again.
10 minutes: A 3-year old boy stopped but his mother tugged him along hurriedly. The kid stopped to look at the violinist again, but the mother pushed hard and the child continued to walk, turning his head all the time. This action was repeated by several other children. Every parent, without exception, forced their children to move on quickly. 45 minutes: The musician played continuously. Only 6 people stopped and listened for a short while. About 20 gave money but continued to walk at their normal pace. The man collected a total of $32.
He finished playing and silence took over. No one noticed. No one applauded, nor was there any recognition. No one knew this, but the violinist was Joshua Bell, one of the greatest musicians in the world. He played one of the most intricate pieces ever written, with a violin worth $3.5 million dollars. Two days before Joshua Bell sold out a theater in Boston where the seats averaged $100.
This is a true story. Joshua Bell playing incognito in the metro station was organized by the Washington Post as part of a social experiment about perception, taste and people's priorities.
The questions raised:
*In a common place environment at an inappropriate hour, do we perceive beauty?
*Do we stop to appreciate it?
*Do we recognize talent in an unexpected context?
One possible conclusion reached from this experiment could be this: If we do not have a moment to stop and listen to one of the best musicians in the world, playing some of the finest music ever written, with one of the most beautiful instruments ever made. How many other things are we missing?
3 comentários:
Curioso. Estas experiências dizem bastante sobre o nosso modo de vida. Somos quase autómatos nas nossas movimentações diárias, quase desprovidos de emoção ou atenção sensorial. Deixamos de estar dispostos a viver a troco de quase sempre muito pouco, umas pequenas "gorjetas" para pagar supermercado, uma renda e pouco mais. Provavelmente quase todos os que o (ou)viram em Boston não parariam na rua. Estranho este mundo "condicionador" em que vivemos, que nos impede (quase sempre) de perceber os momentos belos num simples e ocasional cenário ou contexto quotidiano e depois nos impele a pagar por eles numa sala de espectáculos. Faz-me pensar.
O mais alarmante será eventualmente extrapolar qual seria a nossa atitude, caso fossemos deparados com esta situação (ou outra análoga).
Seria provavelmente a mesma que a da malta de Boston.
A resposta à pergunta se reconheceriamos beleza ou talento extraordinário em situações inusitadas é não, não reconheceriamos certamente.
Alguns de nós parariam por breves minutos e os outros nem isso.
É esta (infelizmente) a sociedade em que vivemos e a vida que "escolhemos".
A questão é incontornável, será que (ainda) escolhemos a maneira como vivemos?
Nos dias que correm já nem precisamos de câmaras ou escutas a controlar os nossos passos. Somos "auto-condicionados". Como chegamos a isto? Que tipo de "treino" subliminar nos foi imposto e como foi feito?
Será que já somos como o outro a beber gin, no final do "1984", impotentes, desencorajados e acomodados?
E' verdade...a acomodacao, o padronizado, tudo existe um pouco em cada dia realizado...
E' por isso que de vez em quando me lembro de pegar na tenda e pernoitar uma/duas noites fora de casa. e' como um regressar as coisas basicas.
A viagem obriga-nos a fazer um pouco disto...
Provavelmente um turista de pe rapado que por la tenha passado ficou uns bons minutos a apreciar o violinista.
Como MPB disse, pagamos por algo bem caro, e nao damos valor depois a coisas que nos podiam sair de graca.
Ganhamos dinheiro e parece que temos incutido que temos que o gastar, seja no que for.
Olhamos para o bolso, vemos moedas e temos que as usar!!
Enfim, uma reflexao para todos, creio.
abr
acr.
Enviar um comentário